وبلاگ استاد احمدرضا شرفی

وبلاگ استاد معارف جناب آقای احمد رضا شرفی

وبلاگ استاد احمدرضا شرفی

وبلاگ استاد معارف جناب آقای احمد رضا شرفی

پیوندها

۲۲ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

مقدمه:

ازدواج آگاهانه و پایدار
پدیده ای است اجتماعی مبتنی بر تسهیم امیال، افکار، احساسات،خواسته ها ، نیازها و انتظارات بین دو نفر در رابطه ای پایدار ازکنش متقابل بین دو نفرکه بر اساس جذابیت بین ایشان شروع شده و با گذراندن دوره آشنایی بر اساس عرف برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده و به رابطه ای پایدار منجر می شود.

  • احمدرضا شرفی

مقدمه

آداب معنوی دوران بارداری
فرزندان، حاصل زندگی انسان ها هستند و اهتمام بی وقفه برای به ثمر نشاندن این «پاره های جگر»*، امری است سرشتی و فطری که از جانب حضرت حق؛ جلّ و علا؛ در محمل نورانی محبّت پدرانه و مهر مادرانه، در وجود والدین به ودیعت گذاشته شده است.

  • احمدرضا شرفی

مرد بودن یعنی چه؟
 آیا مردها باید در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل و خودرای باشند یا اینکه از شخص دیگری خط بگیرند؟ آیا باید از احساسات و ناراحتی‌های خود با همسرشان حرف بزنند و درد و دل کنند یا حرفی نزنند که احساساتی به نظر برسند؟ برخی از خصوصیات، مردانه به نظر می‌رسند؛ یعنی به اشتباه به مردها ربط داده شده‌اند مثلا:
مردها احساساتی نیستندشاید تعجب کنید، ولی مردها بسیار احساساتی‌تر از زنان هستند؛ اما چطور ممکن است؟ باید آنها را تشویق کرد تا احساسات واقعی خود را بروز دهند. بروز دادن عواطف و احساسات به سلامت و شادمانی آنها کمک بیشتری می‌کند

  • احمدرضا شرفی

اهداف مهارتی

1- توانایی نقد دیدگاه های افراطی یا تفریطی در امر غریزه جنسی را پیدا کنیم.

2- سنت های غلط و دست و پاگیر ازداج در جامعه را شناسایی و نقد کنیم.

اهداف رفتاری
1- با توجه به راه کار های اسلامی ، غریزه خود را کنترل نموده و طبق عقل و شرع عمل کنید.

2- در امر ازدواج سختگیری های بی مورد را کنار گذاشته و اقدام کنیم.
3- فضائل اخلاقی عفت ،غیرت ،حجاب و.... را رعایت کنیم.
4- با سنت های غلط در امر ازدواج عملا مقابله کنیم.

  • احمدرضا شرفی

مقدمه:

طبابت، کار خداوند است

قرآن کریم، از ابراهیمِ خلیل علیه السلام نقل میکند که فرمود:
دانشنامه احادیث پزشکی، ج 1، ص: 8
[4].« وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ »
و چون بیمار شوم، او (خداوند) شفایم میدهد.
این سخن، بدین معناست که طبابت، کار خداوند متعال است و طبیب واقعی اوست.[ 5] خداوند است که خواصّ درمانی را در
داروها نهاد و در نظام آفرینش، برای هر دردی دارویی آفرید[ 6] و به انسان، استعداد شناخت دردها و داروها و چگونگی درمان
خود، قرار داد، چنان که پیامبران الهی نیز (برای درمان « شافی » و « طبیب » آنها را عنایت کرد و بدینسان، او را مظهر نامهای
بیماریهای جان) مَظهر این نامهای مقدّس هستند

  • احمدرضا شرفی

اصل دوم
مقدمه
 آخر ت گرایی نفی دنیا نیست بلکه امکانات دنیوی را در راستای اهداف اخروی قرار دادن است.
وابْتَغِ فیما آتیک اللهُ الدّارَ الاخِرَه و لاتَنسَ نَصیبک مِن الدنیا «قصص/ 77
ایمان به ارزشهای متعالی، انسان را در راه رسیدن به آخرت (عالم ماوراء) مدد می دهد، چراکه دنیا گذرگاه است و قرارگاه نیست:
الدنیا دارٌ مَمّرٍ لا دارُ مَقَر ( نهج حکمت 133 )
 آخرت گرایی به معنی تلبس به ارزشهای قرآنی و الهی است که ما را در
مسیر الهی به پیش برد و از سقوط به جهنم هوی و هوسها نجات بخشد.

  • احمدرضا شرفی

چکیده

بی تردید ‘ دلپذیر ترین کلمه ای که در این چند قرن گوش انسان را نواخته کلمه «آزادی» است درعین حال ‘ این کلمه جنجالی ترین و ظریف ترین بحثها را نسبت به کلمات و مفاهیم اجتماعی مشابه خود از قبیل عدالت ومساوات و غیره درپی داشته است.
آزادی عقیده و آزادی بیان از جمله مباحثی است که در بحثهای مربوط به آزادی بیشترین مطلب و بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده است و بسیاری از نویسندگان و اندیشمندان درباره آزادی مطلق انسان در خصوص داشتن عقیده و بیان آن ‘ دادسخن داده اند ومخصوصا در مورد آزادی عقیده بسیار پای فشرده اند. جان استوارت میل در رساله مشهور خود «درباره آزادی» می گوید: «..منطقه مناسب آزادی بشری در درجه اول شامل قلمرو هشیار ضمیر اوست و دراین منطقه است که وجدان انسانی به جامع ترین معنای آن باید آزاد باشد. آزادی افکار و امیال ‘ آزادی مطلق عقاید و احساسات (نسبت به کلیه موضوعات نظری ‘علمی‘ اخلاقی یا الهی) ضروری است

  • احمدرضا شرفی

حضرت رسول اکرم  صلی الله علیه و آله و سلم
اِنّی مٰا اَخٰافُ عَلیٰ اُمَّتی الفَقرَ وَلٰکِن اخٰافُ عَلَیهِم سُوءَ التّدبِیرِ
من از فقر برامّتم بیم ندارم، لکن ازآنچه که بر امتم  بیمناکم سوء تدبیر است.

  • احمدرضا شرفی

مقدمه :

از بدو خلقت انسان، نیازهای متنوعی (اعم از جسمی و روانی) با او همراه بوده که برای برآورده ساختن این نیازها و سازگاری با محیطش به ابزارهایی نیاز داشته است. هنر به عنوان یکی از وسایل اولیه سازگاری بشر در خدمت نیازهای کمال جویی و زیبا طلبی و از طرف دیگر، آرامبخش ناراحتی ها و سختی های زندگی او بوده است. موسیقی، شکلی از هنر است که احساس، عاطفه، ادراک و شناخت انسان را بدون نیاز به تکلم و زبان منتقل می کند. استفاده بشر از موسیقی، امری آسان و قابل دسترس بوده است، چون ریتم و ملودی، به عنوان دو رکن اساسی موسیقی، در سرشت انسان وجود داشته و از طرفی آواگری ها و حرکات ریتمیک نیز نیازی به تکلم نداشته است. از این رو در بیشتر قبایل ابتدایی مراسم و آیین های مختلف موسیقیایی که وسیله ای برای ابراز همبستگی جمعی و از بین بردن ترس ها و غم ها و ایجاد آرامش و شادی و اراده در بین افراد قبیله بوده برگزار می شده است.

  • احمدرضا شرفی
مقدمه:
اِسراء به معنای »شبانه سفَردادن «، و مِعراج به معنای »عروج کردن « و »بالا رفتن «است. نردبان را نیز مِعراج گویند . در فرهنگِ اسلامی، »اسراء « به معنای برده شدنِ شبانة پیامبر اکرم از مکه به اورشلیم )بیت المقدس) است، و »مِعراج « برده شدنِ او ازاورشلیم به آسمانها تا آسمانِ هفتم به راهنمائی و همراهیِ جبرئیل .عمدة گزارش مربوط به اسراء و معراج از زبان شخص پیامبر نقل شده است.
  • احمدرضا شرفی